שירה אולינר: קלינאית תקשורת

שירה אולינר, קלינאית תקשורת לאבחון שפתי, מעניקה שירות במרכז הרפואי הרב תחומי של הגליל- מדיקל טופ במתחם סנטר הגליל בראש פינה.

מרגע היוולדו של הילד אנו מצפים ומחכים שיתפתח בדיוק "לפי הספר", משפט קצת מרתיע ומעורר התנגדות אצל הורים שהילד שלהם אולי לא מתפתח לפי הספר.

לצד ההתפתחות המוטורית קיימת במקביל ההתפתחות הקוגניטיבית ובה ההתפתחות השפתית ובה גם יש שלבים בהתאמה לגיל ולהתפתחותו של הילד, בשנת החיים הראשונה של התינוק אנו צופים בכמה מישורים של התפתחות: התפתחות מוטורית, התפתחות קוגניטיבית והתפתחות שפתית.

בתחילת השנה השנייה, סביב גיל שנה, נצפה לראות שהילד משלים את שלבי ההתפתחות השונים (למשל, נעמד ומתחיל ללכת, אומר מילים ראשונות ועוד).

שפה היא מערכת מוסכמת של סמלים, הכוללת את המילים ואת החוקים לצירוף של מילים למשפטים.

ישנם ילדים אשר מציגים קושי באחד או יותר מתחומי השפה והדיבור, חלקם יתקשו בהפקת צלילי השפה או הפקה של מילים בצורה ברורה, אחרים יתקשו בהבנה של הוראות או שאלות, וישנם ילדים שיתקשו דווקא בהבעת השפה ויציגו קושי ביכולת לנסח משפטים או לעשות שימוש באוצר מילים מגוון, את המילים הראשונות או ללמוד מילים חדשות.

ישנם ילדים שיש להם קושי מסוים להבין מילים או משפטים, לבנות אוצר מילים או לחבר כמה מילים יחד למשפט.

אם אתם מבחינים בקשיים שכאלה או דומים, מומלץ שתפנו לקלינאית תקשורת. אופן מגמתי, מומלץ שתפנו לקלינאית תקשורת.

בשנים האחרונות קביעת תור לקלינאית תקשורת הפך למשימה קשה, וזאת בשל זמני ההמתנה הארוכים ובכלל על הופעת קשיים על רקע של חוסר חשיפה והתנסות, הן בקרב הילדים הצעירים והן בקרב ילדי ביה"ס שהתקשו ללמוד ברצף ולקבל הקנייה נכונה של מיומנות הקריאה והכתיבה.

אחד הגורמים לכך במשוואה הוא "אפקט הקורונה" ממנו סבלו בין היתר, ילדי גן החובה העולים לכיתה א', וילדי השכבות הצעירות בבית הספר היסודי. זאת מכיוון שנמנע מהם ללמוד באופן רציף את השפה, לרכוש מיומנויות קריאה וכתיבה, להעשיר את אוצר המילים ולעבוד על כך באופן מתמיד.
יש להורים מעט קושי לאבחן את הלקות השפתית "לא תמיד קל להבחין בלקות שפתית" משתפת אותנו שירה אולינר, בעלת תואר שני בהפרעות תקשורת וקלינאית תקשורת לאבחון שפתי במרכז הרפואי 'מדיקל טופ'.

"לקות בשפה יכולה להתאפיין אצל כל ילד באופן שונה וברמות שונות, ולכן ההורה לא תמיד יוכל לזהות ולהצביע על מקור הקושי של הילד. במידה וההורה אכן מזהה קושי, או שהגננת מצביעה על קושי מסוים, כדאי לפנות לאבחון קלינאית תקשורת ולהבין האם יש צורך בטיפול מותאם".

"חשיבות האבחון המוקדם מוכרת וידועה, שכן איתור מוקדם מאפשר התערבות מוקדמת ובניית תכנית טיפולית ממוקדת ומותאמת שתסייע לילד בסביבות השונות בהן הוא נמצא" מסבירה אולינר.

ילדים בעלי לקות שפתית לרוב יחלו לדבר מאוחר יותר, ומתוך כך יצרפו מילים בשלב מאוחר יחסית (לאחר גיל שנתיים), ייתכן כי יתקשו במורפולוגיה ובתחביר של השפה ולכן יראו קושי בניסוח, ארגון המסר ויכולות ההבעה המילולית.

"אין סיבה להילחץ ולעסוק בהשוואות בלתי פוסקות כפי שנהוג בדור שלנו". מרגיעה אולינר.

כהורים, עליכם לשים לב האם אתם חשים שמשהו אינו כשורה, האם ילדכם במצב רוח טוב, משתתף במסגרת המשפחתית ובפעילויות בגן, האם מראה תסכול בתדירות גבוהה, האם אתם מזהים קושי באינטראקציה ביניכם או עם אחרים.

הליך האבחון אצל קלינאית תקשורת הוא די פשוט אך על מנת להתחיל טיפולי שפה ודיבור יש לבצע תחילה בדיקת שמיעה ואבחון שפה.

האבחון מתקיים לרוב בשלוש פגישות, שתיים מהן עם הילד, והשלישית מול ההורים למסירת דוח האבחון הכתוב, הסברים וקביעת מטרות טיפוליות. במהלך האבחון ממפים יכולות שפה ודיבור ביחס לנורמות מבוססות, מקבלים מידע התפתחותי מההורים ואני מתרשמת מיכולות השפה באופן בלתי פורמלי.
בהתאם לממצאי האבחון מחליטים אם יש צורך בתחילת תהליך טיפולי, ואם כן, מהן מטרות הטיפול.

התחומים בהם הגב' שירה אולינר עוסקת: הם איחור שפתי, שיבושי היגוי, דחיקת לשון, לקות שפה-למידה, הכנה לכיתה א ועוד, בנוסף, היא מעבירה אבחוני שפה החל מגיל שנתיים ועד תחילת בי"ס יסודי.

מנהל המרכז הרפואי, ד"ר יונה וורצ'וב מברך על כניסתה של אולינר למרכז הרפואי 'מדיקל טופ': "המרכז הרפואי מדיקל טופ ממשיך בדרכו וממשיך להביא את הטופ שבטופ לתושבי הצפון, מעתה הורים לא יצטרכו להמתין חודשים לקלינאית תקשורת.
אני מכיר מקרוב את החשיבות והיעילות שבפגישות, ועוד יותר שמח שהמרכז הרפואי מעניק גם את המענה הזה ממש כאן ליד הבית".

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​