נטלי לברון, קלינאית תקשורת, בוגרת תואר ראשון בהצטיינות במכללה האקדמאית "אונו", מעניקה שירות במרכז הרפואי הרב תחומי- מדיקל טופ במתחם סנטר הגליל בראש פינה.
מרגע היוולדו של הילד אנו מצפים ומחכים שיתפתח בדיוק "לפי הספר", משפט קצת מרתיע ומעורר התנגדות אצל הורים שהילד שלהם אולי לא מתפתח לפי הספר.
לצד ההתפתחות המוטורית קיימת במקביל ההתפתחות הקוגניטיבית ובה ההתפתחות השפתית ובה גם יש שלבים בהתאמה לגיל ולהתפתחותו של הילד, בשנת החיים הראשונה של התינוק אנו צופים בכמה מישורים של התפתחות: התפתחות מוטורית, התפתחות קוגניטיבית והתפתחות שפתית, בתחילת השנה השנייה, סביב גיל שנה, נצפה לראות שהילד משלים את שלבי ההתפתחות השונים (למשל, נעמד ומתחיל ללכת, אומר מילים ראשונות ועוד).
שפה היא מערכת מוסכמת של סמלים, הכוללת את המילים ואת החוקים לצירוף של מילים למשפטים.
ישנם ילדים אשר מציגים קושי באחד או יותר מתחומי השפה והדיבור, חלקם יתקשו בהפקת צלילי השפה או הפקה של מילים בצורה ברורה, אחרים יתקשו בהבנה של הוראות או שאלות, וישנם ילדים שיתקשו דווקא בהבעת השפה ויציגו קושי ביכולת לנסח משפטים או לעשות שימוש באוצר מילים מגוון, את המילים הראשונות או ללמוד מילים חדשות.
ישנם ילדים שיש להם קושי מסוים להבין מילים או משפטים, לבנות אוצר מילים או לחבר כמה מילים יחד למשפט.
אם אתם מבחינים בקשיים שכאלה או דומים, מומלץ שתפנו לקלינאית תקשורת.
בשנים האחרונות קביעת תור לקלינאית תקשורת הפך למשימה קשה, וזאת בשל זמני ההמתנה הארוכים ובכלל על הופעת קשיים על רקע של חוסר חשיפה והתנסות, הן בקרב הילדים הצעירים והן בקרב ילדי ביה"ס שהתקשו ללמוד ברצף ולקבל הקנייה נכונה של מיומנות הקריאה והכתיבה.
יש להורים מעט קושי לאבחן את הלקות השפתית, לקות בשפה יכולה להתאפיין אצל כל ילד באופן שונה וברמות שונות, ולכן ההורה לא תמיד יוכל לזהות ולהצביע על מקור הקושי של הילד. במידה וההורה אכן מזהה קושי, או שהגננת מצביעה על קושי מסוים, כדאי לפנות לאבחון קלינאית תקשורת ולהבין האם יש צורך בטיפול מותאם,
"חשיבות האבחון המוקדם מוכרת וידועה, שכן איתור מוקדם מאפשר התערבות מוקדמת ובניית תכנית טיפולית ממוקדת ומותאמת שתסייע לילד בסביבות השונות בהן הוא נמצא" מסבירה נטלי
ילדים בעלי לקות שפתית לרוב יחלו לדבר מאוחר יותר, ומתוך כך יצרפו מילים בשלב מאוחר יחסית (לאחר גיל שנתיים), ייתכן כי יתקשו במורפולוגיה ובתחביר של השפה ולכן יראו קושי בניסוח, ארגון המסר ויכולות ההבעה המילולית.
כהורים, עליכם לשים לב האם אתם חשים שמשהו אינו כשורה, האם ילדכם במצב רוח טוב, משתתף במסגרת המשפחתית ובפעילויות בגן, האם מראה תסכול בתדירות גבוהה, האם אתם מזהים קושי באינטראקציה ביניכם או עם אחרים.
הליך האבחון אצל קלינאית תקשורת הוא די פשוט אך על מנת להתחיל טיפולי שפה ודיבור יש לבצע תחילה בדיקת שמיעה ואבחון שפה.
האבחון מתקיים לרוב בשלוש פגישות, שתיים מהן עם הילד, והשלישית מול ההורים למסירת דוח האבחון הכתוב, הסברים וקביעת מטרות טיפוליות. בהתאם לממצאי האבחון מחליטים אם יש צורך בתחילת תהליך טיפולי, ואם כן, מהן מטרות הטיפול.
התחומים בהם הגב' נטלי לברון עוסקת: אבחון וטיפול של קשיי היגוי ושפה.
קשיי שפה ולמידה כוללים קשיים במגוון תחומים:
הבנה: תחת תחום זה כלולה הבנת הוראות, הבנת סיפור ועוד..
מורפולוגיה: מורפמה היא יחידת השפה הקטנה ביותר הנושאת משמעות. באמצעות מורפמות אנו מטים מילים ויוצרים מילים חדשות (בקבוק- בקבוקים, ילדה- ילדות) ועוד.
אוצר מילים\ סמנטיקה: תחום זה כולל את העשרת הלקסיקון במילות תוכן, מילות פונקציה, מבני סמיכות ועוד.
מודעות פונולוגית: כוללת את היכולת לבצע מניפולציות על צלילי השפה. מהווה תשתית לקריאה וכתיבה.
תחביר: כוללת את היכולת לבנות משפטים ארוכים ומורכבים באופן תקין, עבודה על סדר מילים במשפט ועל מבנים מורכבים. כמו כן, עבודה רבה מוקדשת לארגון המסר המילולי.
חשיבה: תחום זה כולל יכולות חשיבה בסיסיות וגבוהות, למשל: שיהוי יוצאי דופן בסיסיים ומורכבים, פתרון בעיות, הסקת מסקנות וניבוי.
זיכרון שמיעתי\ עיבוד שמיעתי: תחום זה כולל את קיבולת זיכרון העבודה לחזרה על מילים משמיעה. משפיע על יכולת הבנת הוראות בסיסיות ומורכבות.
את הצורך בהתערבות ואופן ההתערבות קובעים לאחר אבחון. בדרך כלל שני המפגשים הראשונים מוקדשים לאבחון והמפגש השלישי מוקדש להעברת ממצאי האבחון להורים תוך מתן הסבר, השוואה לנורמה והשפעה על התפקוד היומיומי
מנהל המרכז הרפואי, ד"ר יונה וורצ'וב מברך על כניסתה של לברון למרכז הרפואי 'מדיקל טופ': "המרכז הרפואי מדיקל טופ ממשיך בדרכו וממשיך להביא את הטופ שבטופ לתושבי הצפון, מעתה הורים לא יצטרכו להמתין חודשים לקלינאית תקשורת. אני מכיר מקרוב את החשיבות והיעילות שבפגישות, ועוד יותר שמח שהמרכז הרפואי מעניק גם את המענה הזה ממש כאן ליד הבית".